Filozofie školy
Spolu s rodinou vést dítě do života tak, aby v jeho dalším životě platila slova Roberta Fulghuma:
„Všechno, co potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské škole.“
Dlouhodobé cíle školy
· doplňovat rodinnou výchovu na základě partnerských vztahů
· vytvářet optimální podmínky pro všestranný rozvoj dětí i dospělých (zajistit zdraví, duševní pohodu, příznivou atmosféru, sebevzdělávání)
· předávat a zprostředkovávat všem dětem základní životní zkušenosti v přirozeném prostředí vrstevníků a usnadňovat jim tak jejich další životní i vzdělávací cestu (klíčové kompetence)
· přistupovat k dítěti jako k jedinečné a neopakovatelné osobnosti (individualizace)
· mateřská škola otevřená ke komunikaci a spolupráci
Uplatňované formy a metody práce
V naší MŠ je vzdělávání dětí uskutečňováno hrou, spontánními činnostmi i didakticky zacílenými činnostmi skupinovými, frontálními, individuálními i formou párovou a formou samostatné práce. Tyto činnosti jsou vzájemně provázané, vyvážené (intelektuálního a pracovního charakteru) a jsou vedeny na základě učení prožitkového, situačního, integrovaného a kooperativního. Učitelka zde přijímá roli facilitátora a také vhodně využívá spontánního sociálního učení. Aktivity jsou střídány relaxačními a odpočinkovými činnostmi.
K metodám, které v práci s dětmi používáme patří metody klasické (metody slovní, názorně – demonstrační a dovednostně - praktické ), metody aktivizující (diskusní a didaktické hry) a také
komplexní výukové metody (skupinová a kooperativní výuka i partnerská výuka).
Tyto metody práce praktikujeme:
· zejména v koutcích aktivit
· prostřednictvím motivačního kruhu (seznámení s tématem, mapování stupně znalostí dětí o tématu…) a hodnotícího kruhu (sebehodnocení dětí, uč.zvolí dle časového prostoru dobu)
· prostřednictvím hudebně tvořivé dramatiky
· prostřednictvím literárně tvořivé dramatiky
· prostřednictvím tělovýchovného cvičení
· během pobytu venku
ŠVP „Spolu do života“
Sám název našeho ŠVP „Spolu do života“ vyjadřuje nejen spojitost s myšlenkami alternativního programu „Začít spolu“, ale zavazuje nás v duchu filozofie naší školy předávat a zprostředkovávat všem dětem základní životní zkušenosti v přirozeném prostředí vrstevníků a usnadňovat jim tak jejich další životní i vzdělávací cestu. Proto považujeme přípravu vzdělávacího obsahu v naší práci za jednu z nejdůležitějších a každoročně připravujeme nový, který dostává svůj název vyjadřující téma, kterému se budeme věnovat (viz.dokumenty ke čtení)